Suara aneh di langit . . Betu ka ?

copy anda paste saja

Sejak beberapa hari lepas saya ada juga membaca beberapa perkongsian di Berita online, Facebook, Twitter dan blog berkenaan bunyi aneh, pelik, ganjil dan dasyat di langit (Strange Sounds In The Sky) yang turut kedengaran di beberapa tempat dan menjadi fenomena global masa kini. Di Malaysia, suara aneh ini juga turut didengar oleh penduduk di Kota Samarahan, Sarawak pada 11 dan 12 Januari 2012.
Semalam, Timbalan Menteri, Datuk Fadillah Yusuf berkata Kementerian Sains, Teknologi dan Inovasi mahu mengumpul rakaman audio bunyi yang berupa aneh di langit yang didengar oleh penduduk Kota Samarahan, Sarawak. Kementerian itu sedang mengumpul seberapa banyak “bukti” yang mungkin berlaku pelik supaya ia boleh mengemukakan laporannya kepada Agensi Angkasa Negara (Angkasa) untuk siasatan lanjut kerana insiden ini tidak boleh dipandang ringan.
Berdasarkan beberapa artikel yang saya baca, bunyi-bunyi aneh ini masih menjadi misteri besar kerana belum ada mana-mana pihak yang dapat memberikan penjelasan tepat walaupun masing-masing mengemukakan teori mengenainya. Sesetengah orang menganggap bunyi aneh di langit ini sebagai fenomena alam biasa tetapi jarang berlaku. Ada yang sekadar memanggilnya sebagai “bunyi dahsyat” (apocalyptic sounds). Tidak kurang juga yang beranggapan ia adalah salah satu petanda bencana besar (kiamat). Bagaimanapun bagi orang yang mendengar sendiri bunyi tersebut, mereka hanya mampu memberitahu bahawa bunyi-bunyi berkenaan hampir-hampir seperti gegaran kereta api, dentuman sonik atau trumpet.
Sesetengah saintis berpendapat bunyi-bunyi yang pelik di langit ini mungkin terhasil semasa kerja memecah batu atau proses “fracking” (satu prosedur di mana pelombong menyuntik cecair dalam retakan/lubang batuan untuk memaksa batuan terus terbuka bagi mempercepatkan proses pengeluaran gas bertekanan tinggi). Proses ini biasanya menghasilkan bunyi bising. Walau bagaimanapun teori saintis ini mungkin tidak boleh diterima di sesetengah tempat kerana insiden bunyi aneh ini dirakamkan di seluruh dunia yang sesetengahnya tidak terdapat aktiviti yang disebutkan.
Terdapat juga teori menyebut bunyi aneh di langit berlaku disebabkan fenomena alam. Beberapa yang disebut termasuklah:
  1. Kesan gerakan kerak bumi. Ada kemungkinan plat tektonik di sepanjang lingkaran api “Ring of Fire” menjadi lebih aktif dan aktiviti gunung berapi serta gempa bumi telah meningkat. Pergerakan yang berlaku di kerak bumi akhirnya menghasilkan bunyi aneh yang seolah-olah kedengaran di langit.
  2. Hujan Meteor: Bunyi aneh berkenaan disebabkan hujan Meteor kerana saintis menjangkakan akan berlaku hujan Meteor yang kerap sepanjang tahun 2012 dan 2013. Bagaimanapun teori ini juga diperdebatkan dan tiada bukti jelas hujan meteor menjadi penyebab bunyi aneh berkenaan.
  3. Medan Magnet: Sejak akhir-akhir ini terdapat beberapa perubahan pelik pada medan magnet bumi. Faktor ini juga perlu dikaji lebih lanjut.
Pandangan lain pula menyatakan bahawa bunyi-bunyi itu terhasil disebabkan oleh (High Frequency Active Auroral Research Program) HAARP atau senjata tenaga yang diarahkan. Jika teori ini benar, ia mungkin dapat menjelaskan mengapa bunyi didengar di seluruh planet ini. Tetapi kebenaran adalah bahawa pengetahuan kami mengenai senjata HAARP dan tenaga diarahkan agak terhad. Kerajaan-kerajaan dunia tidak benar-benar ingin bercakap mengenai topik-topik. Jadi, jika senjata HAARP atau tenaga diarahkan menyebabkan bunyi-bunyi aneh ini, mereka tidak boleh memberitahu kita mengenainya.
Satu lagi teori yang sangat popular adalah bahawa UFO (piring terbang) menyebabkan bunyi-bunyi aneh. Sesetengah penyelidik UFO telah mencadangkan bahawa orang ramai yang tidak hanya mendengar bunyi-bunyi aneh ini dengan telinga mereka, tetapi mereka juga tinggal “dalam kepala mereka” selepas itu. Jadi mungkin terdapat unsur paranormal pada bunyi pelik yang didengar. (Malaysia juga pernah gempar dengan dakwaan ada orang merakamkan kejadian UFO di Tuaran – Kota Kinabalu, Sabah).
Tidak terkecuali juga ramalan Kaum Maya (Mayan) yang terdapat pada Kalender Maya turut dikaitkan dengan kejadian ini. Ramai di seluruh dunia turut mempercayai ramalan bahawa tahun 2012 adalah tahun pengakhiran bagi bumi atau dengan kata lain akan berlaku kiamat.  Justeru bunyi-bunyi aneh ini adalah petunjuk atau tanda-tanda bahawa peristiwa kiamat mula berlaku.
Penjelasan di atas adalah sebahagian daripada teori dan pandangan yang dikemukakan berkenaan bunyi aneh di langit yang kini menjadi fenomena global. Ingin saya ingatkan, artikel ini hanyalah sebagai sumber bacaan dan bukannya sebagai penjelasan kepada bunyi-bunyi aneh yang dimaksudkan. Ia juga tidak semesti menggambarkan pendapat saya sendiri. Pembaca dialu-alukan mengemukakan pandangan tentang fenomena ini. Sementara kita mendapat penjelasan tepat tentang misteri ini, berikut saya kongsikan pautan audio/visual bunyi pelik berkenaan yang sempat dirakamkan Kota Samarahan, Sarawak dan di beberapa tempat lain di dunia.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...